Samstag, 4. Juli 2009

Piemonte

Storasyster Lina, Mange, Tova och Hugo (a.k.a. familjen Hellström) har varit här den senaste veckan. Efter ett par dagars standardmässigt balkongslapp hemma i Varese bestämde vi oss för att tillbringa helgen i Piemonte. Piemonte är en region som påminner mycket om det mer välkända Toscana. Enligt experterna är Piemonte precis lika fint, vinet är lika gott och priserna är betydligt lägre. Men vad vet jag - jag har inte varit i Toscana ännu... I vilket fall som helst kan jag säga att Piemonte är grymt vackert och hela landskapet och atmosfären inbjuder till att bara slappa, äta och dricka.

Även ungarna höll sig relativt lugna. Här är det Hugo som försöker beställa in mer godis till honom och tjejerna:

Vi hyrde ett par rum på en gammal vingård från 1100-talet. Som tur var hade dom renoverat lite sedan den byggdes och hade bl.a. en stor fet pool. Jag är ju erkänd badkruka så jag brydde mig väl inte så mycket, men det var den perfekta lekplatsen för ungarna så jag kunde lugnt luta mig tillbaka i hammocken och titta på utsikten. Kände mig nästan som en pensionär ibland men det var j***igt gut.




Walther Orlandi som äger gården gör sitt eget vin av druvan "barbera". Vinet heter likadant och var riktigt gott. Lina och Mange köpte med sig några flaskor hem till Kalmar. Synd bara att dom kunde plocka upp en flaska mindre än vad dom packat ned i resväskan. Den sista flaskan hade gått i tusen bitar under flygresan och marinerat hela bagaget :)
.
När vi någon gång köper ett hus ska vi ha följande på vår trädgård, sedan är jag nöjd: en pool, en palm, vinrankor och en hammock. Precis som vi hade i Piemonte:




Kan man förresten annat än sakna dom här två Kalmariterna?



Här lite äkta mor-dotter-glädje från poolen.

























Klockan är snart 2 på natten, termometern visar på prick +25°C och det är hög tid att gå och svettas i sängen :) God natt!

4 Kommentare:

  1. Dieser Kommentar wurde vom Autor entfernt.

    AntwortenLöschen
  2. Tänk vad små barn får uppleva mycket nuförtiden. När farfar var liten var det spännande att få åka med på cykelns pakethållare i,5 km till Bredasjön där storebröderna och syster lärde mig simma.
    Jag minns att jag var tvungen att hålla ut fötterna så att de inte skulle komma in i ekrarna på cykelhjulet.
    Det hände storasyster Laila när hon var tre-fyra år om jag inte minns fel.
    Cykelhjälm hade vi inte heller...vilken tur att jag överlevde, eller hur?
    Kramar från farfar/morfar Åke

    AntwortenLöschen
  3. Jo det var tur det för oss alla. Jag är också rätt nöjd med att jag ölever eftersom jag krutade in i sidan på en gammal Peugeot med Vespan i 50 km/h för ett par timmar sedan. Lite skrapsår och blåmärken kan man inte gnälla över :) Nu återstår bara att få ut skadorna på försäkringen, men han gjorde en vänstersväng över heldraget så det borde inte vara några problem...

    Pär

    AntwortenLöschen
  4. Oj vad otäckt att krocka med vespan. Skönt att det gick så bra med dig, hur gick det med vespan?
    Vi längtar så efter Er, det går knappt en timme utan att vi tänker Er.
    Kramar från farmor Maj

    AntwortenLöschen