Mittwoch, 14. November 2007

Roskilde

Vi tog med oss det italienska höstvädret till Roskilde för att fira farsans 60-årsdag förra helgen. 3 dagar pa ett härbärge som kallas Svagerslöv Kro med hela maffiafamiljen. Fint det. Farsan belönades direkt med ett brett Kajsa-leende.

Innan avresan tänkte jag för mig själv: "Gut, nu ska jag äta massor av gott i Danmark". Sedan slog mig tanken - "Vad kan dom egentligen laga i Danmark förrutom röd korv och wienerbröd med choklad i mitten?" Jag hade inte en aning, men nu vet jag: GÅS! Ljuvligt gott var det och lördagens gåsamiddag kvalar in på en fin tredjeplats över bästa käket genom tiderna (precis bakom vit chokladpudding i Cervinia (2) och farmors köttbullar (1).

Här ser vi Hugo, Tova, Kajsa, Hugos och Tovas mormor, Kajsas farmor och min mamma i färd med att länsa frukostbordet. Försökte förklara logiken i det där med farmor-mormor-begreppen för Tova men gav upp ganska snabbt :)

Kajsa acklimatiserade sig snabbt och hade redan efter ett par timmar flirtat med den förste lille danskjäveln. Som tur var upptäckte jag det och kunde stoppa henne omgående.

För övrigt kan jag meddela att det numera finns bildbevis på att tomten bor i Danmark och inte i Suomi-Finland.

4 Kommentare:

  1. Just det ja, det var inte gås vi åt utan and. Sak samma.

    Och du, läs inte bara andras kommentarer - skriv en egen också!

    AntwortenLöschen
  2. And? Eller var det anka?

    AntwortenLöschen
  3. Jag vet inte heller om det var gås, and eller anka vi åt... men jag vet att det var underbart gott och att måltiden blev ett minne för livet!

    Tack alla för en riktigt lyckad, rolig och mysig helg! Stort tack till våra oändligt generösa föräldrar!

    AntwortenLöschen
  4. Gammelfarmor Elna hade blivit glad om hon fått höra att hennes köttbullar var världsbäst, fast jag tror att vi berättade för henne att Pär älskade hennes köttbullar och du åt ganska många när vi hälsade på.
    Jag tror att var anka vi åt på Svogerslev Kro. Så stora änder finns inte ens i det feta Danmark. Ja det var härliga dagar tillsammans med mina nära o kära, ett minne för livet för den pigge 60-åringen.

    AntwortenLöschen