Montag, 4. Mai 2009

Fiske

Fisket hemma i Blekinge gick sådär. Vi såg flera fina gäddor men dom verkade inte särskilt hungriga och var svåra att locka till hugg. Pär lyckades iallafall fånga en fin 6 kg´s-gädda. För en gångs skull fick jag nöja mig med en mindre :)

När det sedan bar av till Bornholm var siktet inställt på revansch. Och med en stuga i detta läget blev jag givetvis extremt fiskesugen redan under frukosten.

Suget blev knappast mindre efter den första promenaden strax efter att vi kommit fram. Vi såg nämligen en mindre folksamling vid vattenbrynet och det visade sig att dom tittade på en gigantisk gädda som stod helt still på bara 2 meters djup några få meter ut från land. Jag uppskattar vikten till ca 15 kg! Här är bildbeviset. Inte så skarpt precis men iallafall...

Givetvis hade även en av Bornholms många yrkesfiskare siktat jättegäddan och spände direkt upp ett nät frå ena kajkanten till den andra. Sedan kastade han sten och fiskedrag mot fisken för att skrämma in den i nätet. Gissa om jag blev nöjd när han drog upp ett tomt nät några minuter senare. Här skulle fiskas gädda! Tyvärr visade det sig att firren var för slug även för mig.

Lite senare träffade jag på en lokal sportfiskare som skänkte mig två av hans favoritdrag bornholmsspecialaren.
- "Dom har jag tagit massvis med havsöringar på. Om du tappar dom blir du olycklig" menade han. Men jag blev inte heller direkt lycklig av att använda dom. Inte ett hugg.

Tror jag har legat av mig.

1 Kommentar:

  1. ...och farsan-farfar-morfar hade inte ens ett eget spö med mig, fick nöja mig med att ta bilder av omgivningen och vara beredd att dra upp sonen om han skulle blåsa i sjön eller bli nerdragen av en monsterfisk...

    AntwortenLöschen