Sonntag, 27. September 2009

Helg

När Heike får bestämma vart vi ska åka när vi är lediga blir det Lugano för att shoppa kläder och choklad, när Kajsa får bestämma blir det bondgården för att mata kossorna. Igår fick jag för en gångs skull vara boss och beslöt att vi alla skulle åka till en stor sportfiskeaffär. Efter förrförra helgens storfiske var jag givetvis tvungen att köpa ett rejält störfiskespö!

Därefter bar det av till Fattoria Pasqua för italiensk husmanskost i form av polenta med vildsvinsgryta och en karaff husets rödvin. Grymt gott! Sedan vidare till Lago Maggiore där det blev strandhäng i kvällssolen med choklad och plommon som efterrätt.


Har lekt kurragömma med Kajsa hela morgonen och det går bra så länge det är hon som gömmer sig (särskilt med tanke på att hon alltid gömmer sig i sitt tält så det är lätt att hitta henne). När jag ska gömma mig blir det ofta lite mer komplicerat eftersom det för det mesta slutar med att Kajsa gömmer sig hon också. Jag bakom gardinen i vardagsrummet, Kajsa i tältet i sitt rum. Dödläge... Den med mest tålamod vinner :)

Idag fyllde min italinska-lärarinnas grabb 5 år så det var bara till att köpa senaste modellen av Power Rangers och köra till Malnate. Det står alltid ett par flaskor vin bland läsken och kakorna på italienska barnkalas så man har det rätt bra där även som vuxen. +25°C och sol är ju inte heller fel trots att det snart är oktober. Det bjöds också på kastanjer grillade över öppen eld och ljuvligt goda vindruvor som plockades direkt från vinrankorna. Nästan lika bra som dom svenska barnkalasklassikerna negerbollar och kanelbullar. Men bara nästan.

1 Kommentar:

  1. Finns det speciella störfiskespön???
    Vad många matupplevelser ni får vara med om. Polenta, vildsvin, kastanjer, gott vin... Man kan verkligen hålla med Evert Taube "Jag längtar till Italien, till Italiens sköna land"

    Farmor-mamma-svärmor

    AntwortenLöschen