Sonntag, 13. September 2009

Störfiske

Idag åkte vi till den lilla sjön Pesorto som ligger i ett stort naturreservat ett par mil härifrån. Sjön genomströmmas av ett biflöde till den stora floden Ticino så vattnet är alltid kristallklart och fräscht. Där simmar runt såväl gäddor som karpar men vi åkte dit med siktet inställt på någon av sjöns störar.

Kajsa höll sig till gäddfiske och kanske hade hon fått något om jag inte plockat bort krokarna, men jag tyckte det var lite lugnare så.

Det går historier om "Den Vite" - en albino-stör som sägs väga ca. 80 kg men som är nästintill omöjlig att få upp när man väl fått den på kroken. Stör är också en fisk som man knappt aldrig hittar i svenska vatten så jag var rätt taggad när jag och Vincenzo la dom första kasten. 4 m. långa kastspön, fet haspelrulle, 0,45 mm lina och bläckfisk som bete var taktiken som gällde.

Timmarna gick, +28°C, sol och ingen fisk... Det fick bli en lång paus i skuggan under träden med grillade kycklingklubbor, revbensspjäll, korv, hamburgare, öl, rödvin och kaffe. När italienarna grillar sparar dom inte på krutet.
.
Efter att ha proppat i sig till bristningsgränsen var det hög tid att ge sig på ett sista fiskeförsök innan det var dags att ge upp för dagen. När jag hade tappat det sista unset av hopp om att få något så började mitt flöte plötsligt gunga. Rejält mothugg, sen ett till... Hmm... nog kändes det som att där var något i andra änden av linan, dock inte särskilt tungt. Men sen blev det tyngre och tyngre och tyngre... Efter en stunds stenhård fight visade sig något stort i ytan - en fet stör!

Rutinerade Vincenzo tippade på 18 kg men eftersom jag aldrig ljuger när jag drar fiskehistorier redigerar jag vikten till ca. 15 kg :) Fin var den iallafall!


Kajsas första kommentar: "Pappa har fångat en farmor-fisk!" Hoppas inte hon syftade på att den liknar farmor utan på att den var stor, he he.
.
(AAhhhhh!!! här sitter jag försjunken i fiskeskriverier och så slår blixten plötsligt ner max 50 m. bort. Vilken JÄVLAR smäll! Dags att byta kalsonger.)
.
Den var lite för stor för att lägga på grillen så här återfår den friheten.


Det får snart bli en fisketur till i Pesorto-sjön och då är det dags att ta "Den Vite".

7 Kommentare:

  1. grattis till den fina firren.
    mvh weddan

    AntwortenLöschen
  2. Tackar, tackar! Ni får komma hit över en helg i november, då sägs fisket vara som bäst! T.o.r. Köpenhamn-Milano i november = 650:-

    AntwortenLöschen
  3. "Farmor-fisk", undrar vad Kajsa menar. Själv tycker jag inte att vi är så lika.... Grattis ialla fall, det var en riktigt fin fångst.

    Kram från farmor/mamma

    AntwortenLöschen
  4. Det där rekordet får du nog behålla ett tag...

    hälsn farsan

    AntwortenLöschen
  5. Tja, hemma i Ronneby blir det svårslaget iallafall, he he...

    AntwortenLöschen
  6. Coolt! Måste säga att jag är riktigt avundsjuk. Fina fisken helt enkelt!

    AntwortenLöschen