Dienstag, 9. Dezember 2008

Aaaaargh!

Ser du också ut såhär när du ska tvätta håret?


Själv hade jag exakt samma ansiktsuttryck när vi skulle köra hem från Zürich igår. Det satt nämligen en fet böteslapp från Züricher Stadtpolizei på 80 schweizerfranc på vindrutan. Där stod det även skrivet att jag vridit fram klockan på min parkeringsbricka utan att flytta bilen. Det stämde förvisso men hur i h*****e kan dom ha koll på det? Jo, det kan jag förklara. Det är nämligen så att man som privatperson kan anmäla sig som frivillig lapplisa i Zürich, sen jobbar man mot provision. Det satt alltså nån feg liten råtta och tryckte bakom gardinen i sin lägenhet och bara väntade på att någon skulle komma ner och ställa om parkeringsbrickan. Sen precis när man lämnat bilen kutar dom ner o sätter en p-bot. Ett kanonsystem för den som vill tjäna lite extra och samtidigt ha nöjet att sno dom sista kronorna av en fattig småbarnsfar. Dessutom är det fucking bisarrt att jag hade sluppit böter om jag kallstartat bilen och rullat den fyra meter framåt eller bakåt till någon av dom många lediga platserna innan jag ställt om uret.

På fyra besök i Zürich har jag nu samlat ihop 330 schweizerfranc i böter (över 2200 spänn). Förra gången fick dom för sig att jag kört mot rött med 0,9 sekunders marginal... I Italien hade dom tutat på mig om jag stannat så tidigt efter att det slagit om till rött :)

2 Kommentare:

  1. Jag har alltid undrat hur Schweiz kan vara ett så rikt land, nu fick jag äntligen svaret!

    AntwortenLöschen
  2. Vi har också fått böter precis. Efter att ha parkerat på samma parkering till och från i 9 månader satt det nu plötsligt en lapp som krävde oss på 300 kr. Anledning: parkering tillåten endast 24 h i sträck. Det ska man tydligen förstå genom att titta på en skylt med endast ett stort P (inga tilläggsskyltar). Suck...
    Vilket är värst? Bötern eller att i fortsättningen behöva flytta bilen var 24 h?!

    AntwortenLöschen