Samstag, 13. Dezember 2008

München i Italien

Igår var jag på "Kapuziner Bar" tillsammans med ett gäng kollegor. Det är en bayersk restaurang som ligger mitt i skogen en bit utanför Varese. Dom har sydtyska specialiteter som man annars bara hittar på Oktoberfest. Leberkäse, Nürnberger Bratwurst, Speckknödel, Spätzle och Sauerkraut mit süßem Senf!

Italienarna gick igång bra på den tyska ölen och det var ordentligt drag redan efter 2 öl per skalle. I Sverige behövs det betydligt mer innan man kör igång såhär på en fin restaurang, eller?

Här har man helt enkelt andra vanor än vi svenskar när man går ut o festar. Framförallt dricker dom lite mindre, men å andra sidan har dom inte några problem med att sätta sig bakom ratten med ett par öl för många i sig.

Även på arbetsplatsen tänks det annorlunda, t.ex. älskar italienarna att strejka. Denna affischen var upphängd på jobbet i fredags:

"Generalstrejk mot krisen! Mer arbete, högre lön, högre pension, fler rättigheter!"

Visst, högre lön vill väl alla ha men jag tror knappast att krisen "lyssnar" på strejker. Det är nog inte rätt medicin mot en världsomspännande finanskris att strejka från sitt arbete. Det gör bara situationen ännu värre skulle jag tro, iallafall där jag arbetar...


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen